Dro inn over to millioner på alkolås

– Vi har levert flere hundre låser på kort tid, sier markedssjefen.

Resultat etter skatt endte imidlertid på minus 2,73 millioner kroner i fjor, mens selskapets driftsresultat beløp seg til minus 3,53 millioner kroner.

–  Vi har levert flere hundre låser på kort tid, sier markedssjef Mikal Kaada til Hegnar.no, som sammen med to kolleger fra tidligere arbeidsplass startet Alås for cirka 1,5 å siden.

Selskapet, som nå teller 10 ansatte, leverer og monterer trådløse og fastmonterte alkolåser til bedrifter.

Nekter start av bilen

– En alkolås er en teknisk anordning som primært kobles til bilens tenningssystem og som har til hensikt å forhindre kjøring med promille, forklarer Kaada.

Alkolåsen består av et håndsett og en sentralenhet som monteres i motorrommet. På håndsettet sitter munnstykket som føreren må blåse i.

– Dersom føreren ikke avlegger pusteprøve eller alkolåsen måler promille over promillegrensen, får du ikke startet bilen, forteller Kaada.

I Norge stilles grenseverdien på 0,2 promille, som er promillegrensa i Norge. Den kan også stilles inn for å vise en advarsel dersom promillen måles til mellom 0,1 og 0,2, samt registrere promille over for eksempel 0,5.

– Alkolåsen har en egen logg som lagrer innblåsningsresultatene, både antall positive og negative prøver, forklarer markedssjefen.

Mikal Kaada – Foto: Alås

Nå blir det påbudt

I desember 2017 ønsket regjeringen å innføre påbud om alkolås i kjøretøy som brukes til transport mot vederlag på vei.

– Det skal være trygt å ferdes på norske veier. Bussjåfører har et spesielt ansvar for å ivareta sikkerheten til sine passasjer og omgivelser. Vi vil derfor øke tryggheten til passasjerer og trafikanter ved å innføre et påbud om bruk av alkolås, i første omgang i busser og minibusser, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til ABC nyheter den gang.

Stortinget og regjeringen ble 23. mai enige om et påbud om alkolås i alle som driver løyvepliktig persontransport i Norge.

Alle nye busser og minibusser som skal brukes i persontransport mot vederlag må ifølge Statens vegvesen fra 1. januar 2019 ha alkolås. Kjøretøy som allerede er registrert må montere alkolås før 2024 eller tas ut av drift.

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård

29. august 2018 – 09.28
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/08/Dro-inn-over-to-millioner-paa-alkolaas